Juridische info voor hulpverleners
Vanaf 1 april 2024 geldt de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki). Deze wet geldt voor:
Deze wet geldt dus voor incassobureaus en factoringbedrijven, maar ook voor administratiekantoren die voor hun klanten rekeningen en herinneringen sturen. De wet geldt ook voor advocaten en deurwaarders. Voor hen geldt echter geen registratieplicht en het toezicht is anders geregeld.
Voor incassodienstverleners die vóór 1 april 2024 werkzaam waren geldt een overgangsperiode van een jaar.
De wet geldt overigens niet voor schuldeisers die via een eigen incassoafdeling de schulden innen en ook niet voor invordering door de overheid.
Om incassowerkzaamheden uit te mogen voeren moet een incassodienstverlener (m.u.v. advocaten en deurwaarders) geregistreerd staan in het incassoregister. De dienst Justis beoordeelt of de incassodienstverlener aan de eisen voor inschrijving voldoet. Voor incassodienstverleners die vóór 1 april 2024 al actief waren geldt een overgangsperiode van een jaar. Controleer hier over een incassobureau geregistreerd staat.
Incassowerkzaamheden verrichten zonder geregistreerd te staan is strafbaar. Bovendien zijn er civielrechtelijke gevolgen.
Civielrechtelijke gevolgen (wordt ingevoerd per 1 oktober 2026):
Een incassodienstverlener verstrekt zo spoedig mogelijk een schriftelijke beschrijving van de vordering. De schriftelijke beschrijving bevat:
Het totaalbedrag moet als volgt worden gespecificeerd:
Wanneer de debiteur hierom verzoekt moet opnieuw een specificatie worden verstrekt.
De incassodienstverlener die een debiteur benadert:
De incassodienstverlener benadert een debiteur per e-mail, fysiek of telefonisch niet:
De incassodienstverlener informeert de debiteur ten minste via zijn website, per brief of per e-mail over:
De incassodienstverlener zorgt ervoor dat hij tijdens kantooruren effectief bereikbaar is, in ieder geval per telefoon, per brief en per e-mail. Dit houdt in dat:
De incassodienstverlener biedt de debiteur de mogelijkheid om een fysieke afspraak te maken ten behoeve van het verkrijgen van informatie, het overleggen van documenten of het verrichten van betalingen.
De incassodienstverlener houdt voor iedere opdracht een dossier bij, met daarin in ieder geval:
Het dossier moet een overzicht omvatten van alle contactmomenten met de debiteur, ongeacht via welk communicatiemiddel die contacten hebben plaatsgevonden. Bovendien moet bij betwisting van de vordering, de schriftelijke reacties in het dossier zijn opgenomen.
Het dossier moet ten minste twee jaar na het sluiten ervan bewaard blijven.
De incassodienstverlener moet beschikken over een eigen klachtenregeling voor het afhandelen van mondelinge en schriftelijke klachten. Klachten moeten binnen twee werkdagen schriftelijk worden bevestigd.
Daarnaast moet de incassodienstverlener aangesloten zijn bij een geschillenregeling. Sommige incassobureaus zijn aangesloten bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Wanneer je niet tevreden bent met de afhandeling van de klacht door het incassobureau dan kun je dit voorleggen aan het Kifid. Behandeling van de klacht door deze geschillencommissie is gratis. Wanneer je tegen de uitspraak van de geschillencommissie in beroep wil gaan bij de Commissie van Beroep is hiervoor € 500 verschuldigd.
Er zijn ook incassibureaus aangesloten bij stichting NowID. Je kunt dan een klacht indienen bij incassoklacht.nl. De kosten hiervoor bedragen € 50,-. Wanneer het incassobureau niet aangesloten is bij Nowid dan kan de klacht alleen in behandeling worden genomen wanneer het betreffende incassobureau hiermee instemt.
Wanneer een incassoadvocaat is aangesloten bij de Geschillencommissie advocatuur, dan kan deze commissie de klacht afhandelen.
Met invoering van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) op 1 april 2024 is de Inspectie Justitie en Veiligheid verantwoordelijk voor het toezicht op de incassomarkt. Wanneer de regels worden overtreden kan de Inspectie JenV een waarschuwing geven, een last onder dwangsom of een geldboete opleggen. Bovendien kan een incassodienstverlener worden geschorst en kan er doorhaling in het Incassoregister plaatsvinden.
Wanneer een incassobureau zich niet aan de regels houdt kun je dit (eventueel anoniem) melden bij het meldpunt Wki van de Inspectie. De Inspectie gebruikt deze meldingen om keuzes te maken in haar toezicht en om te bepalen welke incassodienstverleners worden onderzocht.
Dit toezicht geldt niet voor advocaten en deurwaarders. De Orde van Advocaten houdt toezicht op incassoadvocaten en Bureau Financieel Toezicht op deurwaarders.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) houden ook toezicht op de incassomarkt, ook na invoering van de Wki.
De ACM handhaaft op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming, waarbij oneerlijke en agressieve handelspraktijken wordt tegengegaan. Ook incassobureaus vallen onder dit toezicht. De ACM kan een openbare waarschuwing uitbrengen om consumenten te waarschuwen voor bepaalde incassobureaus. Dit kan wanneer ze een redelijk vermoeden heeft dat de regels worden overtreden. De ACM kan het bedrijf ook een boete opleggen.
Klachten over incassobureaus kunnen worden gemeld via Consuwijzer. De individuele klachten worden niet door ACM opgelost. Ze worden als signalen gebruikt om zo nodig te handhaven.
Wanneer het incassobureau is ingeschakeld door een bank of kredietaanbieder, dan is de AFM de toezichthouder. Klachten kunnen als signaal aan de AFM worden gemeld.