Energiecontract
Bij het telefonisch of via de website (overeenkomst op afstand) of aan de deur (buiten de verkoopruimte) afsluiten van een energiecontract gelden extra beschermende regels. Het energiebedrijf moet vooraf verschillende informatie verstrekken. Bovendien geldt voor het telefonisch tot stand gekomen energiecontract op initiatief van het energiebedrijf de extra voorwaarde dat de overeenkomst schriftelijk moet worden aangegaan. Wanneer dit niet is gebeurd is de overeenkomst nietig.
De consument heeft na het sluiten van de overeenkomst 14 dagen bedenktijd. Wanneer hier niet op wordt gewezen of het formulier waarmee het contract ongedaan gemaakt kan worden niet is bijgevoegd, dan wordt de bedenktijd met een jaar verlengd.
Wanneer de consument bij een contract voor bepaalde vóór het einde van de looptijd overstapt naar een ander energiebedrijf, dan mag een opzegvergoeding in rekening worden gebracht. De hoogte hangt af van de resterende contractduur en is aan een maximum gebonden.
UitsprakenMeer informatie
Rechtspraak:
- Bestaan overeenkomst onvoldoende onderbouwd, ongevraagde levering geen ongerechtvaardigde verrijking
- Afsluiten energiecontract in Mediamarkt is "verkoop buiten verkoopruimte"1
- Afsluiten energiecontract in Mediamarkt is "verkoop buiten verkoopruimte"2
- Afsluiten energiecontract met Budgetenergie is verkoop buiten de vrerkoopruimte
- Oneerlijke handelspraktijk Budet Energie: afwijzing terugvordering cadeaukaart en opzegvergoeding
- Energieovereenkomst Oxio via deur-tot-deur-actie: niet voldaan aan stelplicht
- Energieovereenkomst Eneco via colportage: niet voldaan aan wettelijke informatieplicht
- Energieovereenkomst Eneco via colportage: wel voldaan aan wettelijke informatieplicht
- Printscreens bestelproces Eneco van veel latere datum dan overeenkomst: afwijzing vordering
- Ambtshalve toetsing energiecontract, uitgebreide beschrijving benodigde gegevens
- Telefonisch energiecontract, niet voldaan aan precontractuele informatie, afwijzing 25% hoofdsom
- Online energiecontract, niet voldaan aan precontractuele informatie, afwijzing 25% hoofdsom
- Telefonische energie-overeenkomst,schriftelijk bevestigd, voldoet niet aan wettelijke eisen
- Telefonisch energiecontract, niet voldaan aan schriftelijkheidsvereiste, afwijzing (tussenvonnis)
- Telefonisch energiecontract, niet voldaan aan schriftelijkheidsvereiste, afwijzing (eindvonnis)
- Telefonisch energiecontract op initiatief handelaar, niet voldaan aan schriftelijkheidsvereiste
- Is telefonisch energiecontract op initiatief klant tot stand gekomen, bewijsopdracht (tussenvonnis)
- Vattenfall moet aantonen dat consument initiatief nam om telefonisch overeenkomst te sluiten
- Consument door Greenchoice niet gewezen op herroepingsrecht: geen kosten energie verschuldigd
- Energiecontract op afstand: info over 14 dagen bedenktijd klopt niet, afwijzing vordering
- Vertrek uit de huurwoning betekent niet dat de overeenkomst met de energieleverancier automatisch eindigt
- Geen opzegvergoeding voortijdige beëindiging contract, algemene voorwaarden niet verstrekt
- Nieuwe overeenkomst niet geaccepteerd, overeenkomst failliete leverancier is doorgelopen
- Consument onvolledig geïnformeerd over nieuwe overeenkomst energie, na faillissement leverancier
- Overeenkomst warmtelevering komt stilzwijgend tot stand, geen ongevraagde levering
Nieuws schuldinfo:
- Misleid bij het aangaan van een energiecontract
- Telefonisch energiecontract ongeldig verklaard
- Opkoper schulden stuit op consumentenbescherming
- Oneerlijke handelspraktijk: Budget Energie kan cadeaukaart niet terugvorderen
- Oxxio moet schadevergoeding betalen
Kamervragen:
- De nieuwe opzegboete bij vaste energiecontracten
- Verhoging van energietarieven was mogelijk jarenlang onwettig
- Overname van contracten van failliete energiebedrijven zoals Welkom energie
- Uitspraken rechtbank over het behoud van contracten bij faillissement energieleverancier
- Agressieve verkoper van energiecontracten start eigen energiemaatschappij
- Energieleverancier Enstroga valt om door de hoge gasprijs 1
- Energieleverancier Enstroga valt om door de hoge gasprijs 2
- Faillissementen van energiebedrijven
- Faillissement Welkom Energie, de grote gevolgen voor klanten en de rol van de ACM bij de afwikkeling
- ‘Welkom Energie officieel failliet: gedupeerde klanten zien kans op compensatie slinken’
- Klanten slecht beschermd tegen faillissement van hun energieleverancier
- Bescherming van ondernemers uit het midden- kleinbedrijf (mkb) tegen onredelijke energiecontracten
- Energiebedrijven vragen in toenemende mate waarborgsommen voordat ze gaan leveren
- Nederlandse energiemaatschappij wijzigt de voorwaarden (vooraf betalen) waardoor mensen een dubbele energierekening ontvangen
- Mogelijke postcodediscriminatie bij energiebedrijf Oxxio
- Agressieve verkoopmethoden energiebedrijven
- Dubieuze verkoopmethoden energiebedrijven
Overige info:
Incassoprocedure energie
In de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas is een incassoprocedure opgenomen waaraan energiebedrijven zich moeten houden. De procedure is als volgt:
- Het energiebedrijf moet bij een betalingsachterstand op korte termijn een betalingsherinnering sturen, waarbij men moet wijzen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening en dat men bij gebruikmaking daarvan niet tot afsluiting over zal gaan.
- Het energiebedrijf moet in het incassotraject zijn best doen om in persoonlijk contact te treden met de debiteur om de ernst van de zaak te bespreken en mondeling te wijzen op de mogelijkheden om tot een oplossing te komen.
- Het energiebedrijf moet aanbieden de persoonlijke gegevens door te geven aan de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente.
Wanneer betrokkene niet reageert of geen bezwaar maakt moeten de gegevens aan de gemeente worden verstrekt.
Gemeenten zijn verplicht om deze signalen op te pakken en hulp aan te bieden (vroegsignalering). Dit kan variëren van het sturen van een brief tot het aanbellen aan de deur. Gemeenten zullen hierin afhankelijk van het type signaal en de inschatting van de urgentie keuzes maken.
UitsprakenMeer informatie
Rechtspraak:
- Vordering voldoende gespecificeerd met voorschotnota's en jaarafrekening
- Achterstand van minimaal 3 maanden rechtvaardigt ontbinding overeenkomst
- Onduidelijke nota's en slordig procederen (Eneco)
- Energieleverancier mag niet zonder meer afrekenen op basis van geschatte meterstanden
- Eneco schat jaar na jaar de meterstanden: afwijzing incasso- en proceskosten
- Fraude met energiemeter: geen al te zware eisen mbt schatting omvang energieafname
- Administratiemethode Essent omslachtig en nodeloos gecompliceerd: beperking kosten
- Oxxio moet schadevergoeding betalen vanwege onduidelijke nota's
- Vordering afgewezen vanwege de wijze van procederen
- Kafkaëske wanordelijkheden bij switch energieleverancier 'Energiedirect'
- Afnemer heeft geen contract met nieuwe energieleverancier: Essent mag afsluiten
- Nuon Customer Care Center is niet de contractpartij: voldoende volmacht?
- Geschatte meterstanden, naheffing energie over een periode langer dan twee jaar geleden, verjaring
- Levering gas en elektriciteit verjaart na 2 jaar, water en kabelaansluiting niet
- Levering elektriciteit en gas is consumentenkoop en verjaart na 2 jaar, stuiting
- Voor de door de leverancier in rekening gebrachte netwerkkosten geldt een vervaltermijn van 2 jaar
Afsluiten en heraansluiten energie
In de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas en in de Warmteregeling is een afsluitverbod opgenomen. Alleen wanneer de energieleverancier aantoonbaar aan de procedurevoorschriften heeft voldaan en het niet lukt om in persoonlijk contact te komen en een betalingsregeling te treffen mag worden afgesloten. Aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan:
- De leverancier moet ten minste driemaal een schriftelijke betalingsherinnering sturen en daarbij, naast de mogelijkheden voor schuldhulpverlening, eveneens wijzen op de mogelijkheid om een betalingsregeling te treffen en daarover met hem in contact te treden. De nakomingstermijn voor deze herinneringen dient ten minste veertien dagen te zijn.
- De leverancier moet zich daarnaast tot het uiterste inspannen om in persoonlijk contact te treden met de debiteur. Dit moet zo nodig herhaaldelijk en via diverse communicatiekanalen gebeuren. Dit betekent dat niet kan worden volstaan met alleen schriftelijke communicatie zoals bijvoorbeeld per brief, e-mail, of andere vormen van elektronische berichten. Er moet ook persoonlijk per telefoon of door middel van een huisbezoek geprobeerd worden om in contact te komen.
- De leverancier moet een redelijke en passende betalingsregeling aanbieden. Dat betekent dat de tussen de leverancier en de debiteur overeen gekomen betalingsregeling, is toegesneden op de situatie van de individuele debiteur en rekening houdt met diens persoonlijke omstandigheden, waaronder financiële draagkracht. Het betekent ook een zorgvuldig proces van totstandkoming van een betalingsregeling, zoals het bieden van redelijke reactietermijnen en het opschorten van eventueel reeds ingezette incassomaatregelen. De betalingsregeling omvat afspraken over de betaling van de maandelijkse termijnbedragen die nog gaan komen en afspraken over de afwikkeling van de opgebouwde betalingsachterstand.
Wanneer een betalingsregeling is overeengekomen geldt het afsluitverbod zolang de betalingsregeling wordt nagekomen.
Wanneer het niet lukt om in contact te komen, de debiteur wil geen betalingsregeling of de betalingsregeling wordt niet nagekomen, dan moet de energieleverancier een 'vroegsignaal' sturen naar schuldhulpverlening.
Indien de debiteur binnen 4 weken een aanvraag voor schuldhulpverlening doet of de vordering wordt betrokken bij een lopend traject van schuldhulpverlening mag de leverancier het contract niet ontbinden. Het afsluitverbod geldt tot het moment dat op het verzoek negatief is beslist, of indien er een schuldsanering tot stand komt, gedurende de looptijd van deze regeling.
Wanneer de debiteur afgesloten is wordt hij weer aangesloten indien hij een bewijs overlegt:
- dat hij heeft verzocht om schuldhulpverlening, totdat op het verzoek negatief is beslist of totdat de schuldhulpverlening eindigt;
- dat de vordering betrokken wordt bij een lopend traject van schuldhulpverlening.
De netbeheerder moet voor kosten van afsluiten en heraansluiten een redelijke en passende betalingsregeling aanbieden.
Er mag wel worden afgesloten indien:
- de verbruiker geen leverancier heeft;
- de verbruiker er zelf om verzoekt, bijvoorbeeld ivm verhuizing;
- de verbruiker gebruik maakt van een prepaidmeter;
- er sprake is van fraude, bijvoorbeeld knoeien met de meter;
- er sprake is van een onveilige situatie, bijvoorbeeld een gaslek;
- een leveringsovereenkomsten voor bepaalde tijd is gesloten en deze afloopt.
Kwetsbare consument
Wanneer de debiteur een verklaring overlegt van een arts (niet de behandelend arts), die inhoudt dat afsluiting ernstige gezondheidsrisico's tot gevolg zal hebben, dan geldt een afsluitverbod c.q. heraansluitverplichting. Deze uitzondering geldt het hele jaar.
UitsprakenMeer informatie
Rechtspraak:
- Bij ontbreken energieleverancier ook afsluiten in winterperiode mogelijk 1
- Bij ontbreken energieleverancier ook afsluiten in winterperiode mogelijk 2
- Bij ontbreken energieleverancier ook afsluiten in winterperiode mogelijk 3
- Bij ontbreken energieleverancier is netbeheerder wettelijk verplicht om af te sluiten
- Afsluiten bij ontbreken energieleverancier, extra inspannen geldt niet voor netbeheerder
- Afsluiting warmtetoevoer afgewezen: incassoprocedure volgens Warmteregeling niet nageleefd
- Afsluiting energie door Eneco in winterperiode in onderhavige situatie onrechtmatig
- Verbod opschorting energie in winterperiode ivm gezondheidstoestand
- Verklaring eigen arts ipv onafhankelijk arts over gezondheidstoestand voldoet niet
- Reflexwerking Regeling afsluitbeleid kleinverbruikers voor bewoners recreatiepark 1
- Reflexwerking Regeling afsluitbeleid kleinverbruikers voor bewoners recreatiepark 2
- Machtiging om binnen te treden om elektriciteit af te sluiten niet in strijd met Alg. wet binnentreden 1
- Machtiging om binnen te treden voor afsluiten elektriciteit niet in strijd met Alg. wet binnentreden 2
- Vordering toegang tot woning om af te sluiten toegewezen (HB)
Tuchtrecht:
Nieuws schuldinfo:
- Liander mag niet afsluiten, ook al is er geen energieleverancier
- Energieafsluiting ivm ontbreken leverancier ook in winterperiode
Kamervragen:
- Energieleveranciers laten bewoners met betaalproblemen massaal stikken: Schuldhulpverleners luiden noodklok
- Mensen die afgesloten worden van energie en het beleid om dit te voorkomen
- Energiebedrijven experimenteren met prepaid energie
- Verplicht aanmelden van wanbetalers gas, water en licht bij schuldhulpverlening
- Bescherming kinderen bij afsluiting energie, water en ontruiming (n.a.v. koolmonoxidevergiftiging)
- Naleving van de Regeling afsluiten elektriciteit en gas van kleinverbruikers
- Energieleveranciers die schuldhulp niet inseint wanneer klanten ’s winters worden afgesloten
- Afsluiten in winterperiode door Eneco
- Afsluiten in winterperiode door Nuon
- Aanhoudende afsluitingen van stroom en gas door de energiebedrijven
- Afsluiten van duizenden huishoudens van gas en licht door NUON
Overige info:
- Internetconsultatie wijziging regeling ivm doorgeven adressen aan schuldhulpverlening buiten winterperiode
- Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas
- Warmteregeling
- Wijziging regeling afsluitbeleid per 1 januari 2023
- Parlementaire behandeling 'regeling afsluiten elektriciteit en gas' (oorspronkelijke regeling)
- Brief afsluitbeleid energie winterperiode
Incassoprocedure water
Water behoort tot de primaire levensbehoefte van mensen. Waterbedrijven dienen, mede gelet op het belang van water voor de gezondheid van mensen en de monopoliepositie van waterbedrijven, terughoudend om te gaan met het afsluiten van water.
Op basis van art. 9 van de Drinkwaterwet is de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van drinkwater tot stand gekomen. Volgens deze regeling moeten waterbedrijven de volgende procedure hanteren:
Schriftelijke herinnering
Het waterbedrijf zendt minimaal een keer een schriftelijke herinnering. In deze herinnering:
- wijst het waterbedrijf op de mogelijkheid van schuldhulpverlening;
- biedt het waterbedrijf aan om met schriftelijke toestemming van betrokkene zijn gegevens aan een instantie voor schuldhulpverlening te verstrekken;
- wijst het waterbedrijf er op dat ze, met een medische verklaring, niet tot afsluiting over zal gaan (zie verderop).
Persoonlijk contact
Het waterbedrijf moet zich inspannen om in persoonlijk contact met betrokkene te treden om betalingsachterstanden te voorkomen en te beëindigen en om nogmaals te wijzen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening.
Gegevensverstrekking
Indien betrokkene niet heeft gereageerd op het aanbod om de gegevens aan een instelling voor schuldhulpverlening te verstrekken, dan verstrekt het waterbedrijf ook zonder toestemming de gegevens aan een instantie voor schuldhulpverlening.
Kwetsbare consument
Wanneer de debiteur een verklaring overlegt van een arts (niet de behandelend arts), die inhoudt dat afsluiting ernstige gezondheidsrisico's tot gevolg zal hebben, dan geldt een afsluitverbod c.q. heraansluitverplichting.
Waterzak
Voorafgaand aan afsluiting van water verstrekt het waterbedrijf op verzoek een bewaarmiddel om een aantal dagen over drinkwater te kunnen beschikken.
UitsprakenMeer informatie
Rechtspraak:
- Huishoudens met kinderen kunnen worden afgesloten van drinkwater
- Vordering tot heraansluiten water afgewezen: geen misbruik van opschortingsbevoegdheid
- Toewijzing vordering tot afsluiten indien achterstand niet binnen twee weken wordt betaald
- Vordering Evides tot afsluiten water afgewezen, minder dan 6 maanden achterstand
- Vordering Vitens tot afsluiten afgewezen, niet aan drinkwaterregeling voldaan
- Vordering WML tot afsluiten afgewezen, niet aan drinkwaterregeling voldaan
- Vordering Waternet tot afsluiting afgewezen, niet aan drinkwaterregeling voldaan 1
- Vordering Waternet tot afsluiting afgewezen, niet aan drinkwaterregeling voldaan 2
- Afsluiting drinkwater door Vitens voor € 15,03, voor de duur van twee jaren, onrechtmatig
- Vitens wil water afsluiten voor een schuld ad. 47,95
- Afsluiten vanwege niet betalen waterschapslasten, vordering tot heraansluiting
- Waterbedrijf bevoegd tot opschorting en afsluiting, mits zorgvuldige procedure 1
- Waterbedrijf bevoegd tot opschorting en afsluiting, mits zorgvuldige procedure 2
- Vitens moet instemmen met betalingsregeling en heraansluiten
- Afsluiten water, juridische grondslag, beslag tot afgifte watermeter
- Vordering Vitens tot afgifte watermeter afgewezen vanwege ontbreken wettelijke grondslag
- Ontvangst opzegbrief niet komen vaststaan: gedaagde moet betalen tot moment nieuwe gebruiker zich heeft aangemeld
- Overeenkomst drinkwater komt stilzwijgend tot stand, geen ongevraagde levering (HR)
Nieuws schuldinfo:
- Wat kun je met 12 liter water?
- Afsluiten water gaat zomaar niet
- Vordering Vitens afsluiten water terecht afgewezen, niet aan drinkwaterregeling voldaan
- Vitens wil water afsluiten voor een schuld ad. 47,95
- Vitens sluit af vanwege niet betalen waterschapslasten
- Recht op water, recht op afsluiten
Kamervragen:
- Verplicht aanmelden van wanbetalers gas, water en licht bij schuldhulpverlening
- Afsluiten van drinkwater
- Bescherming kinderen bij afsluiting energie, water en ontruiming (n.a.v. koolmonoxidevergiftiging)
- Afsluiten van waterlevering door Watermaatschappij Limburg
- Afsluiten van wanbetalers van het waternet
- Afsluiten van de watervoorziening door Vitens
Overige info:
- Levering drinkwater na beantwoording prejudiciële vragen Hof van Justitie van de Europese Unie
- Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van drinkwater (met toelichting, per 1 juli 2012)
- Aanpassing regeling afsluitbeleid (met toelichting, per 1 juli 2018)
- Parlementaire geschiedenis: regels afsluiten drinkwater
- Drinkwaterleveranciers standaard akkoord met NVVK-schuldregeling
- Internetconsultatie aanpassing regeling afsluitbeleid drinkwater
- Reactie LOSR / Sociaal Werk Nederland op internetconsultatie aanpassing regeling afsluitbeleid drinkwater
Vroegsignalering schulden
Verhuurders (ook particuliere verhuurders), zorgverzekeraars, energie- en waterbedrijven zijn verplicht om betalingsachterstanden bij de gemeente te melden. De verplichting ontstaat nadat ze eerst de achterstand via een maatschappelijk verantwoorde incasso hebben proberen te innen. Dat wil zeggen dat zij:
- minstens eenmaal een schriftelijke betalingsherinnering sturen;
- zich inspannen om in persoonlijk contact te treden om te wijzen op mogelijkheden om betalingsachterstanden te voorkomen en te beëindigen;
- wijzen op de mogelijkheden voor schuldhulpverlening; en
- aanbieden om gegevens door te geven aan gemeenten.
Wanneer betrokkene niet reageert of geen bezwaar maakt moeten de gegevens aan de gemeente worden verstrekt.
Gemeenten zijn verplicht om deze signalen op te pakken en hulp aan te bieden. Dit kan variëren van het sturen van een brief tot het aanbellen aan de deur. Gemeenten zullen hierin afhankelijk van het type signaal en de inschatting van de urgentie keuzes maken.
UitsprakenMeer informatie
Uitspraken:
Meer informatie:
Energie-, waterschulden, schuldhulpverlening en wsnp
Bij een bedreigende situatie kan de debiteur om een voorlopige voorziening (smal moratoroim) vragen. Van een bedreigende situatie is sprake in het geval van:
- een gedwongen ontruiming;
- beëindiging van de levering van gas, elektra of water;
- opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.
Bij het verzoek moet ter informatie een aanvraagformulier wsnp worden gevoegd. Indien de rechtbank de voorlopige voorziening verleent mag gedurende 6 maanden niet worden ontruimd of afgesloten en de zorgverzekering mag niet worden opgezegd of ontbonden.
Wanneer de debiteur is toegelaten tot de wsnp kan het energiebedrijf een overeenkomst tot leveren van gas, water, elektriciteit of verwarming niet opschorten of ontbinden vanwege een schuld die betrekking heeft op de periode voorafgaand aan de wsnp. Opschorting en ontbinding vanwege een tijdens de wsnp ontstane schuld is wel mogelijk.
UitsprakenMeer informatie
Rechtspraak:
- Moratorium afgewezen: nog geen vonnis gewezen en datum afsluiting water aangezegd
- Voorlopige voorziening wsnp toegewezen: verbod afsluiting door Nuon
- Voorlopige voorziening wsnp toegewezen: verbod afsluiting door Go Energy
- Moratorium toegewezen: energielevering moet worden hervat
- Voorlopige voorziening hervatting energielevering toegewezen
- Voorlopige voorziening wsnp afgewezen: voor heraansluiting is dit de verkeerde procedure
Meer informatie:
Klachten
Wanneer het energie- of waterbedrijf is aangesloten bij de Stichting geschillencommissie consumentenzaken kan, nadat eerst zonder succes geklaagd is bij het energiebedrijf, een klacht ingediend worden bij de geschillencommissie. Bij betalingsproblemen geldt een verkorte procedure. Voorwaarde is echter dat het openstaande bedrag in depot wordt gestort. Van deze voorwaarde wordt slecht in zeer uitzonderlijke situaties afgeweken. Deze procedure is bij betalingsproblemen dus weinig zinvol.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is verantwoordelijk voor de handhaving van en toezicht op de regeling afsluitbeleid. Zij ziet toe op de regeling op basis van klachten die binnen komen bij ConsuWijzer. Wanneer een energiebedrijf de 'winterregeling' niet goed toepast kan het dus zinvol zijn te klagen bij ConsuWijzer.
UitsprakenMeer informatie
Geschillencommissie consumentenzaken:
- Voorwaarde voor aansluiting – betaling schuld van voormalige partner van de consument – onjuist
- Administratieve verplichting is secundaire verplichting, geen schuldeisersverzuim
- Door fusie is overzicht van vorderingen en betalingen ondoorzichtig geworden
- Jarenlang administratieve onduidelijkheid schadevergoeding
- Geen gelegenheid geboden voor afsluiting binnenshuis
- Hanteren van één afsluittarief (voor buiten en buiten) niet zorgvuldig
- Afsluiten op het huidige adres voor schulden op een ander adres niet mogelijk
- Afsluiting op privé-adres wegens bedrijfsschuld op ander adres na faillissement afgewezen
- Geringe schuld: afsluiting niet onrechtmatig gelet op halsstarrige houding
- Afsluiting wegens incassokosten
- Verhouding achterstand en te maken kosten
- Stelselmatig te late betaling, incassokosten redelijk, afsluitdreiging terecht
- Voorafgaande waarschuwing bij afsluiting vereist
- Eenmalig betwiste vordering rechtvaardigt geen afsluiting
- Afsluiting tijdens vakantie ouders, als kinderen alleen thuis zijn, onzorgvuldig
- Meer uitspraken geschillencommissie consumentzaken