Juridische info voor hulpverleners
Bij het telefonisch of via de website (overeenkomst op afstand) of aan de deur (buiten de verkoopruimte) afsluiten van een energiecontract gelden extra beschermende regels. Het energiebedrijf moet vooraf verschillende informatie verstrekken. Bovendien geldt voor het telefonisch tot stand gekomen energiecontract op initiatief van het energiebedrijf de extra voorwaarde dat de overeenkomst schriftelijk moet worden aangegaan. Wanneer dit niet is gebeurd is de overeenkomst nietig.
De consument heeft na het sluiten van de overeenkomst 14 dagen bedenktijd. Wanneer hier niet op wordt gewezen of het formulier waarmee het contract ongedaan gemaakt kan worden niet is bijgevoegd, dan wordt de bedenktijd met een jaar verlengd.
Wanneer de consument bij een contract voor bepaalde vóór het einde van de looptijd overstapt naar een ander energiebedrijf, dan mag een opzegvergoeding in rekening worden gebracht. De hoogte hangt af van de resterende contractduur en is aan een maximum gebonden.
In de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas is een incassoprocedure opgenomen waaraan energiebedrijven zich moeten houden. De procedure is als volgt:
Wanneer betrokkene niet reageert of geen bezwaar maakt moeten de gegevens aan de gemeente worden verstrekt.
Gemeenten zijn verplicht om deze signalen op te pakken en hulp aan te bieden (vroegsignalering). Dit kan variëren van het sturen van een brief tot het aanbellen aan de deur. Gemeenten zullen hierin afhankelijk van het type signaal en de inschatting van de urgentie keuzes maken.
In de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas en in de Warmteregeling is een afsluitverbod opgenomen. Alleen wanneer de energieleverancier aantoonbaar aan de procedurevoorschriften heeft voldaan en het niet lukt om in persoonlijk contact te komen en een betalingsregeling te treffen mag worden afgesloten. Aan de volgende voorwaarden moet worden voldaan:
Wanneer een betalingsregeling is overeengekomen geldt het afsluitverbod zolang de betalingsregeling wordt nagekomen.
Wanneer het niet lukt om in contact te komen, de debiteur wil geen betalingsregeling of de betalingsregeling wordt niet nagekomen, dan moet de energieleverancier een 'vroegsignaal' sturen naar schuldhulpverlening.
Indien de debiteur binnen 4 weken een aanvraag voor schuldhulpverlening doet of de vordering wordt betrokken bij een lopend traject van schuldhulpverlening mag de leverancier het contract niet ontbinden. Het afsluitverbod geldt tot het moment dat op het verzoek negatief is beslist, of indien er een schuldsanering tot stand komt, gedurende de looptijd van deze regeling.
Wanneer de debiteur afgesloten is wordt hij weer aangesloten indien hij een bewijs overlegt:
De netbeheerder moet voor kosten van afsluiten en heraansluiten een redelijke en passende betalingsregeling aanbieden.
Er mag wel worden afgesloten indien:
Kwetsbare consument
Wanneer de debiteur een verklaring overlegt van een arts (niet de behandelend arts), die inhoudt dat afsluiting ernstige gezondheidsrisico's tot gevolg zal hebben, dan geldt een afsluitverbod c.q. heraansluitverplichting. Deze uitzondering geldt het hele jaar.
Water behoort tot de primaire levensbehoefte van mensen. Waterbedrijven dienen, mede gelet op het belang van water voor de gezondheid van mensen en de monopoliepositie van waterbedrijven, terughoudend om te gaan met het afsluiten van water.
Op basis van art. 9 van de Drinkwaterwet is de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van drinkwater tot stand gekomen. Volgens deze regeling moeten waterbedrijven de volgende procedure hanteren:
Schriftelijke herinnering
Het waterbedrijf zendt minimaal een keer een schriftelijke herinnering. In deze herinnering:
Persoonlijk contact
Het waterbedrijf moet zich inspannen om in persoonlijk contact met betrokkene te treden om betalingsachterstanden te voorkomen en te beëindigen en om nogmaals te wijzen op de mogelijkheid van schuldhulpverlening.
Gegevensverstrekking
Indien betrokkene niet heeft gereageerd op het aanbod om de gegevens aan een instelling voor schuldhulpverlening te verstrekken, dan verstrekt het waterbedrijf ook zonder toestemming de gegevens aan een instantie voor schuldhulpverlening.
Kwetsbare consument
Wanneer de debiteur een verklaring overlegt van een arts (niet de behandelend arts), die inhoudt dat afsluiting ernstige gezondheidsrisico's tot gevolg zal hebben, dan geldt een afsluitverbod c.q. heraansluitverplichting.
Waterzak
Voorafgaand aan afsluiting van water verstrekt het waterbedrijf op verzoek een bewaarmiddel om een aantal dagen over drinkwater te kunnen beschikken.
Verhuurders (ook particuliere verhuurders), zorgverzekeraars, energie- en waterbedrijven zijn verplicht om betalingsachterstanden bij de gemeente te melden. De verplichting ontstaat nadat ze eerst de achterstand via een maatschappelijk verantwoorde incasso hebben proberen te innen. Dat wil zeggen dat zij:
Wanneer betrokkene niet reageert of geen bezwaar maakt moeten de gegevens aan de gemeente worden verstrekt.
Gemeenten zijn verplicht om deze signalen op te pakken en hulp aan te bieden. Dit kan variëren van het sturen van een brief tot het aanbellen aan de deur. Gemeenten zullen hierin afhankelijk van het type signaal en de inschatting van de urgentie keuzes maken.
Bij een bedreigende situatie kan de debiteur om een voorlopige voorziening (smal moratoroim) vragen. Van een bedreigende situatie is sprake in het geval van:
Bij het verzoek moet ter informatie een aanvraagformulier wsnp worden gevoegd. Indien de rechtbank de voorlopige voorziening verleent mag gedurende 6 maanden niet worden ontruimd of afgesloten en de zorgverzekering mag niet worden opgezegd of ontbonden.
Wanneer de debiteur is toegelaten tot de wsnp kan het energiebedrijf een overeenkomst tot leveren van gas, water, elektriciteit of verwarming niet opschorten of ontbinden vanwege een schuld die betrekking heeft op de periode voorafgaand aan de wsnp. Opschorting en ontbinding vanwege een tijdens de wsnp ontstane schuld is wel mogelijk.
Wanneer het energie- of waterbedrijf is aangesloten bij de Stichting geschillencommissie consumentenzaken kan, nadat eerst zonder succes geklaagd is bij het energiebedrijf, een klacht ingediend worden bij de geschillencommissie. Bij betalingsproblemen geldt een verkorte procedure. Voorwaarde is echter dat het openstaande bedrag in depot wordt gestort. Van deze voorwaarde wordt slecht in zeer uitzonderlijke situaties afgeweken. Deze procedure is bij betalingsproblemen dus weinig zinvol.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) is verantwoordelijk voor de handhaving van en toezicht op de regeling afsluitbeleid. Zij ziet toe op de regeling op basis van klachten die binnen komen bij ConsuWijzer. Wanneer een energiebedrijf de 'winterregeling' niet goed toepast kan het dus zinvol zijn te klagen bij ConsuWijzer.