Beslag inkomen

Beslag overig

Vaste lasten

Schulden overheid

Kosten van schulden

Hulp bij schulden

Overige info

Klachten

Voorbeeldbrieven

Rekenprogramma

Nieuwsbrief

Netbeheerder Stedin bij schuldhulp verplicht tot heraansluiting

uur

Het College van beroep voor het bedrijfsleven heeft geoordeeld dat een consument die afgesloten is van gas en elektra vanwege schulden opnieuw aangesloten moet worden wanneer de schuld betrokken wordt in een schuldregeling. De netbeheerder mag niet de voorwaarde stellen dat eerst de kosten betaald moeten worden.


Foto: HutchRock Pixabay


Waar gaat de zaak over?
De consument had zijn energierekeningen niet voldaan. Daarom beëindigde zijn energieleverancier het leveringscontract. Hierop sloot Stedin de consument af van elektriciteit en gas.

De consument werd toegelaten tot een schuldhulptraject. Hij verzocht Stedin om heraansluiting op grond van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers. Stedin weigerde dit, omdat zij vond dat de consument eerst een vordering aan Stedin moest voldoen. Stedin vond dat de consument niet onder de bescherming voor wanbetalers viel, omdat Stedin had afgesloten wegens het ontbreken van een leveringscontract – en niet wegens wanbetaling. Volgens de consument was dat niet terecht en zou de vordering van Stedin in de schuldenregeling moeten worden meegenomen.

De ACM oordeelde dat Stedin deze betalingsvoorwaarde niet had mogen stellen. De Regeling afsluitbeleid bepaalt dat consumenten in de schuldhulpverlening niet mogen worden afgesloten én recht hebben op heraansluiting als zij al zijn afgesloten. Daarbij is het niet van belang of sprake was van wanbetaling van vorderingen van een netbeheerder als Stedin of van wanbetaling van vorderingen van de energieleverancier.


Wat oordeelt het CBb?
Het CBb bevestigt het besluit van de ACM. Het CBb oordeelt dat het voor de toepassing van de Regeling afsluitbeleid niet uitmaakt of de betalingsproblematiek eerder in de keten – namelijk bij de energieleverancier – is ontstaan. Ook in die gevallen is een netbeheerder gehouden om tot heraansluiting over te gaan, mits de consument is toegelaten tot een schuldenregeling en de vordering van de netbeheerder in die regeling wordt meegenomen.


Naschrift
De beroepsprocedure heeft betrekking op een periode dat er nog sprake was van een ‘winterregeling’ die alleen geldt van 1 oktober tot 1 april. Sinds 1 april 2023 geldt de geboden bescherming gedurende het hele jaar. De heraansluitverplichting is nu geregeld in art. 4c van de Regeling. Daarin staat:

  1. Een vergunninghouder draagt er zorg voor dat de levering van elektriciteit of gas aan een kleinverbruiker die wegens wanbetaling is beëindigd, wordt hervat indien de kleinverbruiker een bewijs overlegt:
    a. dat hij heeft verzocht om schuldhulpverlening, totdat op dat verzoek negatief is beslist of totdat de schuldhulpverlening eindigt;
    b. dat de vordering wordt betrokken bij een lopend traject van schuldhulpverlening aan de kleinverbruiker.

     
  2. Een netbeheerder draagt er zorg voor dat het transport van elektriciteit of gas naar een kleinverbruikers dat is beëindigd, wordt hervat indien een vergunninghouder op de aansluiting bekend is.

De heraansluitverplichting is met deze nieuwe regeling overigens ruimer geformuleerd: al vanaf het moment dat om schuldhulpverlening wordt verzocht geldt de heraansluitverplichting.

In lijn met de uitspraak van het College van beroep voor het bedrijfsleven is te verwachten dat ook een energieleverancier (in de Regeling de vergunninghouder genoemd) geen extra voorwaarden voor heraansluiten mag stellen, zoals het vragen van een borg, want ook daarmee wordt de bescherming vanuit de Regeling voor mensen met schulden illusoir.


Klacht indienen bij ACM
De onderhavige procedure is de nasleep van een klacht die de consument heeft ingediend bij de ACM. Er geldt namelijk een speciale geschillenregeling voor klachten tegen netbeheerders. Kijk hier voor meer info.
Voor klachten tegen de energieleverancier kun je terecht bij de Geschillencommissie energie. Kijk hier voor meer info.


Meer informatie
- College van Beroep voor het bedrijfsleven 23 juli 2024, ECLI:NL:CBB:2024:506 
- Geschilbesluit over heraansluiting bij schuldhulp (ACM, 27-08-2021)
- Klacht indienen tegen netbeheerder bij ACM
- Klacht indienen tegen energieleverancier bij Geschillencommissie energie
- Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas
- Achtergrondinfo energieschulden

 

 


Reageren?
- Reageer via schuldinfo op LinkedIn << Nieuwsoverzicht