Juridische info voor hulpverleners
In bepaalde situaties kan een klacht worden ingediend bij de Nationale Ombudsman. Hierbij is het volgende onderscheid van belang:
Voordat een klacht ingediend kan worden bij de Nationale Ombudsman moet eerst bij de overheid / deurwaarder zelf een klacht worden ingediend (het kenbaarheidsvereiste). De uitspraak van de Nationale ombudsman is niet bindend.
Op deze website zijn diverse uitspraken van de Nationale Ombudsman opgenomen. Hieronder volgen nog een paar voorbeelden:
Allerlei overheidsinstanties hebben geld te vorderen van burgers. Denk aan de belastingdienst, uitkeringsinstanties, het CJIB e.d. Over de wijze van invordering kan de nationale ombudsman een oordeel geven. Van belang is dat als er bezwaar openstaat het verstandiger is de weg van bezwaar en beroep te bewandelen. De Nationale Ombudsman geeft immers geen bindend advies en is ook niet verplicht de klacht in behandeling te nemen.
Wanneer een overheidsorgaan een deurwaarder inschakelt, dan blijft de overheid verantwoordelijk voor de wijze waarop de deurwaarder dit doet. Ook dan kan een klacht ingediend worden tegen de overheid, maar mogelijk ook tegen de deurwaarder zelf. Zie hierna.
De deurwaarder verricht zowel ambtshandelingen als niet-ambtshandelingen. De ambtshandelingen zijn de handelingen waartoe de deurwaarder op grond van de wet exclusief bevoegd is. Denk hierbij aan:
Over de wijze waarop de deurwaarder een ambtshandeling verricht kan een klacht worden ingediend bij de Nationale ombudsman. Over niet-ambtshandelingen als incassoactiviteiten en het optreden als procesgemachtigde is de Nationale ombudsman niet bevoegd.